14. dec. 2016

Taknemmelighed beskytter mod mismod!

Observation:
Vi oplever af og til, at der sker gode og fantastiske ting for os her i livet.
Nogle gange glemmer vi det gode, der er sket fordi vi bliver forblændet af vores problemer og udfordringer.
Måske er vores reaktion, når det gode og usædvanlige sker væsentlig for hvor godt vi efterfølgende lykkes i at huske det.
Hvis mit fokus er, hvad jeg selv har præsteret for at det skete, så holder min taknemmelighed ikke ret længe. Jeg kan måske endda ligefrem blive utaknemmelig for det var jo noget jeg havde fortjent.

Anderledes er det med de situationer, hvor du og jeg er helt bevidste om, at vi ikke selv har en aktie i det gode der sker. (Og hvor vi undlader efterfølgende, at forsøge at tage æren).

De situationer og oplevelser har en helt anderledes langvarig virkning i vores liv.


Bibelen taler igen og igen om:
- At alt er en gave fra Gud!
- At vi skal sige Gud tak og give ham æren!

Refleksion:
Hvis vores hjerter skal fyldes med en langtidsholdbar taknemmelighed, er der så flere områder, hvor det ville være gavnligt, at vi sagde Gud tak og gav ham æren?




Ingen kommentarer:

Send en kommentar