8. apr. 2021

Om det fremtidige fredsrige!

 Esajas bog har vi et profetisk udsagn, om hvordan det skal se ud engang i fremtiden og disse vers satte nogle tanker i gang hos mig, som jeg har lyst til at flette ind imellem versene. Teksten finder du i Esajas bog 2,2-5:

Det skal ske i de sidste dage, at Herrens tempelbjerg bliver verdens knudepunkt. Folk fra alverdens lande vil strømme derhen. „Lad os rejse til Herrens bjerg,” vil de sige. 

Hvor har du mest lyst til at rejse hen i dag? Selvom jeg gerne vil se tempelbjerget, så må jeg ærligt indrømme, at det ikke nødvendigvis står øverst på hverken min eller mange andres ønskeliste. Så når jeg læser dette tænker jeg at den tungvejende grund til denne længsel, skal ses i det efterfølgende, da det ellers ikke vil give mening, at denne længsel hos folk bliver så stor.

„Lad os tage hen til Israels Guds bolig, så vi kan lære hans vilje at kende og følge hans vejledninger, for den sande lære kommer fra Zion, Herrens ord udgår fra Jerusalem.”

En sådan længsel efter, at lade sig vejlede af Gud, virker i vores tid helt urealistisk, for hvis der er noget vi er enige i, så er det at vi ikke kan blive enige om, hvem vi bør lytte til for vejledning. I den mangfoldige verden vi lever i, hvor den ene sandhed er ligeså gyldig som den anden, så er tanken om at vi mennesker vil søge vejledning det samme sted et scenarie der gør indtryk på mig.

Herren vil afgøre folkenes stridigheder og være dommer for fjerne stormagter. Da vil de smede deres sværd om til plovskær og omdanne deres spyd til vingårdsknive. Landene vil holde op med at bekrige hinanden, og alt militær bliver overflødigt. 

Vi er glade for vores retssystem, men selv det bedste retssystem vi kan komme op med, får alligevel ikke os mennesker til at holde op med at bekrige hinanden, eller lede efter undskyldninger for at se ned på hinanden. Og derfor ligger tanken om, at vi skal kunne forsvare os selv lige under overfladen hos den enkelte af os og derfor har selv de mest fredelige lande et militærbudget, der opretholder en følelse af tryghed i befolkningen.

Så at skulle forestille sig, at alle lande omdannede deres militære isenkram til nytteredskaber, vil uden tvivl kræve en total forvandling af menneskers indstilling til tilværelsen. 

På baggrund af dette fremtids scenarie, lyder kaldet til den der læser disse vers sådan her:

Kom, Israels folk, lad os leve i lyset af Herrens ord!

Det får mig til at Herrens Ord, det vi som kristne kalder Guds Ord, kan være med til at forvandle vores indstilling til det meste her i livet!

Et spørgsmål: Er der områder i dit liv, hvor du godt kunne tænke dig at din indstilling var anderledes?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar