9. jan. 2013

Hvad er kærlighed


I film, musikken og reklamerne bliver der skabt et billede af hvad kærlighed er for en størrelse. Kærlighed bliver præsenteret, som noget vi har til nogen/noget fordi de møder vores egne behov.

Jeg elsker dig fordi du altid laver så god mad til mig, fordi du altid gider at lytte eller fordi du kun tager de beslutninger som jeg er enig i. Jeg elsker min telefon fordi den kan alt det jeg har brug for.

Der er ikke noget galt i at vi sætter pris på gode egenskaber, men set fra mit perspektiv, så må dette ikke forveksles med kærlighed.

1 Joh 4,11 siger sådan her:
”Når Gud har elsket os således, skylder vi også at elske hinanden.”

Det er altså vores helt grundlæggende kald i livet, Jesus kaldte det sågar for det største bud.

Vores problem er bare, at kærlighed ikke er naturligt for os. Det ligger i vores natur, at tænke på os selv først. Det ligger nærmest på vores rygrad, at gøre det der i vores egen interesse, uden at tænke over hvilke konsekvenser det vil have for andre.
At være selvcentreret er årsagen til alle problemer – både personlige og globale.

Virkelig kærlighed handler om, at sætte andres behov før dine egne. Det er at se andres problem som noget, man skal tage stilling til. Det handler om, at give andre det, de behøver, ikke hvad de fortjener.

Men ægte kærlighed læres kun ved at være sammen med andre. I fællesskabet med andre, møder vi behov og problemer og trænes dermed i at se hvordan vi kan vise kærlighed.

Selvfølgelig sker det kun hvis du har taget valget om, at denne udfordring gælder dig selv.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar