12. dec. 2019

Hvad vil det sige at Tro?

Du har sikkert en gang imellem hørt nogle sige: Jeg tror ikke på dig!

Men hvordan ser det ud, når vi tror på nogen eller noget?

Hvis jeg tilbød dig 20.- for at hente en sodavand til mig i butikken, ville du med stor sandsynlighed tro på, at det var et reelt tilbud jeg kom med. Du ville dernæst overveje om det var det værd. 20.- er jo ikke meget, hvis du skal bruge meget energi på det.

Hvis jeg derimod tilbød 100.-, ville dit tankemønster måske ændre sig lidt. Vil han virkelige give 100.- for en enkelt sodavand, det er da lidt vildt. Der dukker med andre ord et lille følgespørgsmål op i dit indre: Kan jeg regne med at det er sandt?

Hvis jeg i stedet tilbød 10.000.- for en eneste sodavand, og jeg samtidig tilføjede, at tilbuddet, er et tilbud der gælder enhver. Så ville det lille følgespørgsmål, pludselig blive det vigtigste spørgsmål.

Her kommer din tro/tillid på spil og andre faktorer kan begynde at betyde noget også.

- Er jeg den første der får dette tilbud?
- Er der nogen der allerede rent faktisk har fået 10.000.-?
- Hvis der er nogen der siger, at de har fået pengene, stoler jeg så på dem?

Vi begynder nu også at spejle os i andre omkring os, vi vurderer forskellige udsagns troværdighed, for derigennem at finde ud af, om vi vil satse!

Vi mærker efter hvor meget vi har at miste, hvis vi satser!

- Vil jeg blive til grin/miste anseelse!
- Vil jeg kunne bære en eventuel skuffelse!

Disse tanker tror jeg altid har fyldt, hvor det med troen kom tæt på, reaktionerne har været forskellige og hvert menneske har været nødsaget til at træffe sine egne valg.

I afslutningen af Peters tale Pinsedag, lyder det sådan her:
Apostlenes Gerninger kapitel 2,36-39:
Derfor erklærer jeg overfor hele Israels folk, at Gud har vist, at Jesus, som I korsfæstede, er både Herre og Messias!” 

Peters ord ramte tilhørerne lige i hjertet, og de spurgte apostlene: „Hvad skal vi dog gøre?” 
Peter svarede: „Vend om fra jeres oprør mod Gud og bliv døbt hver især til at tilhøre Jesus Messias, så jeres synder kan blive tilgivet. Så vil I modtage Helligånden som gave, for løftet om Helligånden gælder både jer og jeres efterkommere—ja, alle dem, som Herren, vores Gud, vil kalde på fra både nær og fjern.” 

Løftet her er langt bedre end 10.000.- for at hente en sodavand, men fordi løftet samtidig kalder på en helt ny retning i livet, er det ikke så let at tage imod.

Er du en af dem der har sagt jatak til den her gevinst?



Ingen kommentarer:

Send en kommentar